Stoomtrein brengt Winter Efteling in vervoering

 

Als stoomtrein Aagje het station binnenrijdt stormen er direct tientallen kinderen en volwassenen op af. Hermann Hanser voelt zich een bevoorrecht mens dat hij de stoomtrein door attractiepark de Efteling mag rijden. “Het geeft echt een gevoel van vrijheid om de hele dag buiten te zijn en het contact met de bezoekers is geweldig.”

 

Hanser, die al geruime tijd werkzaam is bij de Efteling, is eigenlijk bij toeval op de locomotief beland. “Ik dacht altijd dat het besturen van de stoomtrein alleen was weggelegd voor echte machinisten die van de spoorwegen afkomstig waren. Maar op een gegeven moment vroeg mijn baas of ik interesse had om het te proberen.” Hanser waagde zijn kans en was meteen betoverd. “Het heeft iets magisch om zo’n gevaarte te mogen besturen. En in de Efteling rijden nog relatief kleine treinen. Ik heb echt veel bewondering voor de mensen van toen die de reguliere stoomtreinen hebben gebouwd en bereden.”

 

Uitdaging

Het rijden met een stoomtrein door een drukbezocht attractiepark is niet eenvoudig. Maar door rustig te rijden en goed op te letten, zeker bij de oversteekplaatsen, hoeft de noodstopvoorziening niet aangesproken te worden. De Winter Efteling biedt nog wat extra uitdagingen voor de machinisten. “De stoomtreinen hebben bijvoorbeeld langer nodig om warm te worden dan in het zomerseizoen. Bovendien is de stoomvorming ’s winters veel heviger. Dat levert prachtige plaatjes op, maar voor ons ook minder zicht.” Hanser heeft inmiddels echter genoeg ervaring opgedaan om onder alle omstandigheden uit de voeten te kunnen. Ook al rijdt hij elke keer hetzelfde traject van ruim twee kilometer door het park, het door NS-machinisten zo gevreesde ‘rondje om de kerk’ herkent Hanser niet. “Het is steeds weer verschillend. Andere mensen, andere situaties. Het is absoluut geen sleur. We zijn gelukkig ook niet aan strakke tijdschema’s gebonden.”

Dat geeft Hanser en zijn zeven collega’s ook de gelegenheid om bijvoorbeeld een praatje te maken met enthousiaste kinderen en de tijd te nemen om gehandicapte bezoekers te helpen instappen. Hoewel de Efteling dagelijks duizenden bezoekers trekt, is er genoeg ruimte voor persoonlijk contact. “Twee vaste klanten wiens dochter na een ernstige ziekte was overleden, hebben we een foto gegeven van de trein waar ze zo graag op reed. Dat was een erg aangrijpende gebeurtenis”, vertelt Hanser.

 

Wist u dat…

… De Winter Efteling dit jaar zijn tiende seizoen ingaat

… De Efteling over drie stoomtreinen beschikt: Aagje, Moortje en Trijntje

… Aagje al veertig jaar door de Efteling rijdt

… Moortje honderd jaar oud is

… Trijntje speciaal voor de Efteling is gebouwd door een liefhebber

 

 

 

 

Eclectico.nl © 2007 • Eelco den Boer

www.eclectico.nl